Otrzymuj bieżące wiadomości.

Podaj swój e-mail, by otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.

nie teraz nie, dziękuję
Moje konto Moje konto
Filtr produktów
  • Wyróżnienie
  • Producent
  • Informacje
  • Opakowanie
  • Smak
Koszyk jest pusty
box_infolinia

infolinia

box_platnosci

box_bezpiecznezakupy

ceneo


» przeczytaj wszystkie opinie

Zamówienia hurtowe

 hurt_banerek2.jpg

 

 

Kontakt / Odbiory osobiste

 

FHU KDJ s.c. - Sklep E-forma.pl

Giełdowa 24A

33-100 Tarnów

NIP: 8732728455

 

Pod tym adresem mieści się także nasz sklep stacjonarny w którym realizujemy odbiory osobiste.

 

Sklep czynny: pn-pt godz. 07.30 - 16.00

Witaminy i minerały

Witaminy i minerały są niezwykle istotnym uzupełnieniem diety nie tylko osób aktywnych fizycznie, ale również każdej osoby, której zależy na swoim zdrowiu.

Witaminy są związkami organicznymi posiadającymi różnorodną budowę chemiczną i są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, podobnie zresztą jak minerały, które w odróżnieniu od witamin nie są związkami chemicznymi , ale pojedynczymi pierwiastkami.

Witaminy możemy ogólnie podzielić na rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K) i w wodzie (C, gr. B). Każda z nich ma szereg rozmaitych funkcji, z których postaram się wyłowić te najistotniejsze dla człowieka:

  • Wit. A (retinol) - ma wpływ na wzrok, układ kostny, zeby, skórę,wydzielanie śluzu oraz chroni przed wolnymi rodnikami, dawkujemy do 2 mg dziennie.
  • Wit. D (D2 - ergokalcyferol, D3 - cholekalcyferol) - ma wpływ na zęby i kości, a także na dobre samopoczucie i likwidację stanów depresyjnych, dawkujemy do 0,02 mg na dzień.
  • Wit. E (tokoferol) - przede wszystkim ma funkcję antyoksydacyjną (zwalcza wolne rodniki), ale również wpływa na tkankę mięśniową, krzepliwość krwi oraz produkcję niektórych tłuszczów, dawkowanie to do 20 mg dziennie.
  • Wit. K (filochinon) - odpowiada za krzepliwość krwi oraz metabolizm układu kostnego, jej dawka to do 1 mg dziennie.
  • Wit C (kw. askorbinowy) - pełni funkcję antyoksydacyjną, odpornościową, likwiduje zapalenia i przyspiesza gojenie ran i sińców, wpływa na zgryz i dziąsła oraz produkcję kolagenu, dawka - do 100 mg dziennie.
  • Wit. B1 (tiamina) - odpowiada za układ nerwowy, pokarmowy i krwionośny oraz metabolizm białek, węglowodanów i tłuszczów, do 2 mg dziennie.
  • Wit. B2 (ryboflawina) - odpowiada za produkcję hemoglobiny, odporność i metabolizm białek, węglowodanów i tłuszczów, do 3 mg dziennie.
  • Wit. B3 (niacyna, wit. PP, nikotynamid) - metabolizm białek, węglowodanów i tłuszczów, rozszerzanie naczyń krwionośnych, likwidację nadmiaru cholesterolu, układ pokarmowy i nerwowy, do 25 mg dziennie.
  • Wit. B5 (kw. pantotenowy) - redukcja zmarszczek i oznak starzenia, produkcja kortykosterydów, odporność, metabolizm białek, węglowodanów i tłuszczów, dawka do 10 mg dziennie.
  • Wit. B6 (pirodyksyna) - produkcja krwi, czerwonych krwinek i przeciwciał oraz dostarczanie glukozy do mózgu, do 3 mg dziennie.
  • Wit B7 (biotyna, wit. H) - odpowiada za stan skóry, włosów, kości oraz metabolizm węglowodanów, tłuszczów oraz produkcję cholesterolu i hormonów, dawka do 0,03 mg na dzień.
  • Wit. B9 (B11) (kw.foliowy) - rozwój układu nerwowego płodu, produkcja krwi i endorfin oraz odporność, dawka do 0,04 mg dziennie.
  • Wit. B12 (kobalamina) - produkcja krwi oraz metabolizm białek, węglowodanów i tłuszczów.

Jeśli chodzi o minerały wymienię te najważniejsze i najczęściej spotykane w sprzedaży w formie pojedynczych suplementów, jak i całych kompleksów mineralnych i witaminowo-mineralnych:

  • Wapń (do 1 g) - wpływa na zęby i kości oraz na pracę układu nerwowego, krwionośnego, mięśniowego i pracę serca.
  • Fosfor (do 900 mg) - dobre funkcjonowanie układu kostnego oraz mięśniowego oraz prawidłowa praca neuronów.
  • Jod (do 160 mikrogramów) - produkcja i wydzielanie hormonów tarczycy
  • Magnez (do 400 mg) - poprawne funkcjonowanie układu nerwowego, pobudliwość i kurczliwość tkanki mięśniowej oraz regulacja stężenia osmotycznego.
  • Cynk (do 20 mg) - wytwarzanie hormonów anabolicznych, zwiększenie odporności, metabolizm białek, węglowodanów i tłuszczów oraz udział w produkcji insuliny.
  • Selen (do 70 mikrogramów) - ochrona antyoksydacyjna hemoglobiny.
  • Miedź (do 3 mg) - budowa hemoglobiny, kolagenu, elastyny i adrenaliny.
  • Mangan (do 5 mg) - prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, kostnego, tarczycy, poprawna laktacja oraz trawienie białek i węglowodanów.
  • Chrom (do 150 mikrogramów) - uwrażliwienie błon komórkowych na działanie glukozy oraz wspomaganie działania insuliny.
  • Potas (do 3,5 g) - przewodzenie impulsów w układzie nerwowym oraz regulacja odczynu i ciśnienia krwi.
  • Żelazo (do 19 mg) - składnik hemoglobiny i enzymów.
  • Molibden (do 250 mikrogramów) - jest koenzymem dla wielu enzymów.
  • Krzem (do 10 mg) - wchodzi w skład osocza krwi i tkanki łącznej.

 

Analizując powyższą listę witamin i minerałów dochodzimy do wniosku, że ich rola w organiźmie jest niewyobrażalna - regulują wszelkie procesy życiowe oraz gospodarkę wodną i kwasowo-zasadową naszego ciała. Należy zatem zawsze dbać o odpowiednie uzupełnienie tych składników przez właściwą dietę i suplementację.
Jeżeli chodzi o suplementy występują one w formie pojedynczych witamin i minerałów, kompleksów mineralnych, witaminowych oraz witaminowo-mineralnych. Mogą mieć one postać kapsułek, tabletek lub płynu, a niekiedy też proszku.
Ważną kwestią są odpowiednie dawki poszczególnych składników dopasowane do naszych potrzeb. Nadmiar witamin w organiźmie może powodować hiperwitaminozę, która objawia się najczęściej osłabieniem, zmęczeniem, łojotokiem, łysieniem, biegunką, wymiotami czy krwotokiem. Odwrotnym zjawiskiem spowodowanym niedoborem witamin jest awitaminoza, której objawy zależą od tego jakich witamin brakuje w diecie

1 2 3 4 5