Strona główna

Strona główna

Rola cynku

1. Cynk ma właściwości imunomodulujące – zapobiega infekcjom (jego niedobór prowadzi do upośledzenia odporności). Stosowany przy przeziębieniu i grypie łagodzi objawy tych chorób (niedobór tego pierwiastka stwierdza się u dzieci chorych na zapalenie płuc i oskrzeli).
2. Co 3 osoba na ziemi ma niedobór tego pierwiastka śladowego.
3. Stanowi strukturalny składnik wielu enzymów i białek.
4. Jego obecność jest niezbędna do różnicowania się i podziałów komórek (płodność).
5. Bierze udział w procesach naprawy DNA.
6. Jest ważnym antyoksydantem, czyli chroni przed działaniem wolnych rodników.

Co jeszcze możemy zrobić by wzmocnić naszą odporność?

Po pierwsze dieta:
Poprzez odpowiedni dobór produktów jesteśmy w stanie przeciwdziałać rozwojowi stanów zapalnych w naszym organizmie. System immunologiczny podziękuje nam za wprowadzanie do diety dużej ilości warzyw, szczególnie bogatych w chlorofil - dla wzmocnienia naszych krwinek czerwonych - jak np. sałata, kapusta, jarmuż, rukola, brokuł. Kolorowe warzywa zawierają też wzmacniający odporność beta karoten. Znajdziemy go m.in. w marchwi, dyni, brokułach, kalarepie, szparagach, batatach. Warto pamiętać, że obróbka termiczna nie niszczy tego związku. Nie można zapominać również o czosnku i cebuli. Warzywa te zawierają dużą ilość siarki, która ma zdolność hamowania rozwoju mikroorganizmów chorobotwórczych. Siarka zwiększa biodostępność innych mikroelementów.
Moc przypraw:
- pieprz cayenne – zawiera kapsaicynę (chroni przed infekcjami, niszczy bakterie i wirusy),
- imbir – ma działanie przeciwzapalane i przeciwbólowe,
- kurkuma – jej aktywny składnik kurkumina działa przeciwzapalnie, eliminuje wolne rodniki,
- cynamon – działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwgrzybicznie.

Po drugie i trzecie: jelita i ruch

Mówi się, że jelita to nasz drugi mózg, a może nawet i pierwszy. Jelita zawiadują całym systemem immunologicznym. Wsparciem jelit są probiotyki, które hamują rozwój patogenów, zwalczają wirusy. Bakterie probiotyczne stymulują limfocyty (ciała odpornościowe) do wali z intruzem oraz wpływają na szybkość syntezy nowych przeciwciał. Dlatego warto o nich pamiętać stosując kiszonki: kiszone ogórki, kapustę czy buraki. Ważny jest również ruch, najlepiej na świeżym powietrzu. Każdego dnia spaceruj minimum 30 minut bez względu na pogodę. Dotleniając komórki oczyszczamy swój organizm z toksyn i wpływamy na lepsze przyswajanie wartościowych składników odżywczych.

Po czwarte: nie warto bać się gorączki.

Jeśli dopadnie nas przeziębienie i stan podgorączkowy, pozwólmy organizmowi walczyć właśnie poprzez podniesioną temperaturę. Jest to znak mobilizacji układu odpornościowego do walki. Nie osłabiaj go reklamowanymi środkami farmaceutycznymi. To właśnie podniesiona temperatura wzmacnia siły obronne organizmu i uodparnia przeciwko zarazkom. Ale tylko wtedy, kiedy sięga do 38 oC. O podaniu leków powinien oczywiście zdecydować lekarz. Jednak nie warto w pierwszych minutach czy godzinach od razu podawać środków obniżających temperaturę właśnie po to, by dać szansę organizmowi na walkę z wirusem.
#eforma #koronawirus #odporność #cynk #suplementacja #R2G #zdowie