Strona główna

Strona główna

Jak wzmocnić odporność na jesień.

Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności.

Nadchodzą chłodne dni, ranki i wieczory. Raz ciepło, raz chłodno. Niestety, zmiany temperatur nam nie służą. Rano ciepło się ubieramy, a w południe rozbieramy. Blisko do kataru, przeziębienia czy poważniejszej choroby. Wykorzystując naturalne dary, jakie daje nam przyroda, możemy wzmocnić organizm i wesprzeć nasz system odpornościowy w walce z wirusami i bakteriami.

Po pierwsze dieta:

Warzywa i owoce to moc witamin i składników mineralnych

Poprzez odpowiedni dobór produktów jesteśmy w stanie przeciwdziałać rozwojowi stanów zapalnych w naszym organizmie. System immunologiczny podziękuje nam za wprowadzanie do diety dużej ilości warzyw, szczególnie bogatych w chlorofil - dla wzmocnienia naszych krwinek czerwonych - jak np. sałata, kapusta, jarmuż, rukola, brokuł. Kolorowe warzywa zawierają też wzmacniający odporność beta karoten. Znajdziemy go m.in. w marchwi, dyni, brokułach, kalarepie, szparagach, batatach. Warto pamiętać, że obróbka termiczna nie niszczy tego związku. Nie można zapominać również o czosnku i cebuli. Warzywa te zawierają dużą ilość siarki, która ma zdolność hamowania rozwoju mikroorganizmów chorobotwórczych. Siarka zwiększa biodostępność innych mikroelementów.

Dużą moc zdrowia mają również przyprawy:


- pieprz cayenne – zawiera kapsaicynę (chroni przed infekcjami, niszczy bakterie i wirusy),
- imbir – ma działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe,
- kurkuma – jej aktywny składnik kurkumina działa przeciwzapalnie, eliminuje wolne rodniki, niszczy chore komórki,
- kardamon – zawiera cynk, niezbędny do prawidłowego działania układu odpornościowego,
- cynamon – działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwgrzybicznie.

Po drugie i trzecie: jelita i ruch

Kiszonki - wsparcie naszych jelit


Mówi się, że jelita to nasz drugi mózg, a może i nawet pierwszy. Jelita zawiadują całym systemem immunologicznym. Wsparciem jelit są probiotyki, które hamują rozwój patogenów, zwalczają wirusy. Bakterie probiotyczne stymulują limfocyty (ciała odpornościowe) do walki z intruzem oraz wpływają na szybkość syntezy nowych przeciwciał. Dlatego warto o nich pamiętać, stosując kiszonki: kiszone ogórki, kapustę czy buraki.
Ważny jest ruch, najlepiej na świeżym powietrzu. Każdego dnia spaceruj minimum 30 minut bez względu na pogodę. Dotleniając komórki, oczyszczamy swój organizm z toksyn
i wpływamy na lepsze przyswajanie wartościowych składników odżywczych.

Po czwarte: nie warto bać się gorączki


Jeśli dopadnie nas przeziębienie i stan podgorączkowy, pozwólmy organizmowi walczyć właśnie poprzez podniesioną temperaturę. Jest to znak mobilizacji układu odpornościowego do walki. Nie osłabiaj go reklamowanymi środkami farmaceutycznymi. To właśnie podniesiona temperatura wzmacnia siły obronne organizmu i uodparnia przeciwko zarazkom. Ale tylko wtedy, kiedy sięga do 38oC. O podaniu leków powinien oczywiście zdecydować lekarz. Jednak nie warto w pierwszych minutach czy godzinach od razu podawać środków obniżających temperaturę właśnie po to, by dać szansę organizmowi na walkę z wirusem.

Dietetyk -Marta Dychtoń